Kúpa EKS BENZING z druhej ruky

Kúpa EKS BENZING z druhej ruky
Dusan Konecny

Dusan Konecny

Publikované dňa 14.10.2022
Due date
7142 zobrazení
Due date
Posledná úprava 14.10.2022
Kúpa konštatovacieho systému cez súkromnú inzerciu môže byť veľmi výhodný spôsob, ako sa dostať k systému BENZING za menej peňazí. No a k s našim systémom nemáte skúsenosti, môžu Vás čakať po kúpe aj nepríjemné prekvapenia vo forme neočakávaných nákladov, alebo problémov s kompatibilitou antén a podobne. Skúsim všetky obvyklé situácie zhrnúť v tomto článku.

Nekupujte systémy s ukončenou podporou


V tomto prípade myslím najmä prvú generáciu ATIS ešte z 90tych rokov - modely ATIS Top a ATIS Express. Aj keď po vyše 20 rokoch mnohé stále fungujú bez problémov, neodporúčam ich kupovať. Výrobca oznámil ukončenie podpory ešte v roku 2016, neponúka pre ne výmenu batérie ani opravy. Stále však ponúka zľavy pri výmene za nový EKS BENZING, preto ak sa Vám podarí zohnať starý ATIS za naozaj zostatkovú cenu, môže to byť zaujímavé pri kúpe nového systému.


To isté platí pre antény SAN (prvá generácia antén pre ATIS Top - majú navrchu plastové valčeky) a antény EFA - prvé antény pre systém ATIS Express. Tieto antény majú to najlepšie už za sebou a pomaly dožívajú. Nie sú kompatibilné s aktuálnou generáciou systémov.

 
SAN anténa s ATIS Top


Antény EFA ešte pripojíte k systému Express G2 pomocou zlučovača, ten však stojí takmer toľko, čo nová 1-poľová anténa ku G2. Zlučovače k starým SAN anténam už prakticky neexistujú a navyše nové systémy M2 a M3 už antény EFA ani SAN vôbec nepodporujú.

Pozor na servisný interval pri M1 a Express G2


Systémy Express G2 a BENZING M1 používajú pre chod času internú batériu, ktorá podľa výrobcu zabezpečí stabilné udržiavanie presného času na 10 rokov. Po tomto intervale je potrebné systém poslať výrobcovi a dať batériu vymeniť. Cena v čase písania článku je 110 EUR pre G2 a 150 EUR pre M1. Cena zahŕňa výmenu batérie, nahranie najnovšieho SW, kompletnú diagnostiku, výmenu predného krytu, DPH a dopravu od nás k výrobcovi a naspäť k Vám. Na celý proces treba počítať 3-4 týždne.


Servisný interval pre Express G2 je 10 rokov


Odporúčam pred kúpou zistiť, či a kedy bola batéria menená, prípadne ak nie, kedy bol systém kúpený ako nový. 

Antény PLB


Pod označením PLB myslím prvú generáciu 3, 8 (PLB 475) a 12 (PLB 765) poľových antén PLB, ktoré mali polia uložené v dvoch radoch. Tieto antény sú predchodcami dnešných antén PLB speed a PLB Speed². Vyrábali sa v rokoch 2003 až 2006 a rozlíšite ich pomocou výrobného štítku, kde chýba slovo "Speed".

Problém týchto antén je vyššia spotreba, ktorá sa často ukáže až po rokoch, keď mierne zaoxidujú spoje. Mali sme viac prípadov keď tieto antény začali robiť po 10-15 rokoch problémy na inštaláciách, kde roky išli bez problémov. Niekedy sa zdajú byť dokonca úplne mŕtve.

Pomôže zapojenie dodatočného adaptéra medzi antény pomocou PLB power adaptér. Tiež pomôže aktualizácia SW v anténe pomocou M1 na verziu 1.9. Nevýhoda pri tejto generácii antén je nemožnosť merania napätia priamo na anténe, ako to ponúkajé novšie PLB Speed alebo antény G2, čo sťažuje diagnostiku problémov.

Ďalší problém týchto antén je, že výrobca pre ne neponúka výmenu za PLB Speed v prípadoch, keď je anténa už neopraviteľná. Stále však ponúka bežné opravy ako výmena kabeláže a tesnení - cenníková cena v čase písania článku je však 150 EUR, čo je vzhľadom na vek a hodnotu antény veľa.

Ak je možnosť, preferujte pri kúpe radšej antény PLB Speed, prvú generáciu PLB radšej dôkladne pred kúpou otestujte.

Pozor na systémy zo zahraničia


BENZING v každej krajine do svojich EKS nahráva špecifický SW pre danú krajinu. Súvisí to najmä s požiadavkami zväzov a organizácií ohľadom nastavení EKS. Preto u nás majú systémy verziu SK, v Čechách CZ, v Poľsku PL atď. Klubová jednotka BENZING má v sebe predvolene zapnutú kontrolu krajiny a pokiaľ sa krajina v EKS nezhoduje s krajinou v klubovej jednotke, systém sa nezapne v klubovom režime, nedovol Vám nasadiť, vyhodnotiť ani priradiť čipy z PC.

Ak teda kúpite systém z ČR, HU alebo PL, je vysoká pravdepodobnosť, že na Slovensku Vám nepôjde, resp, budete potrebovať aj klubovú jednotku z danej krajiny, aby ste mohli systém plne používať.

Zmena krajiny v EKS vyžaduje špecifický SW, ktorý si výrobca chráni a neposkytuje ho svojim distribútorom. Preto taký systém musím poslať do Rakúska.  Poplatok v čase písania článku je 150 EUR s DPH a treba počítať 3-4 týždne, kým budete mať systém naspäť doma.

Verziu v EKS si viete skontrolovať po zapnutí systému - je to prvá informácia na displeji, malo by tam byť niečo vo forme SK XX.XX - kde X sú číselné verzie SW v EKS. a SK je krajina. 

Ak je to teda možné, preferujte nákup EKS v takej verzi, v akej krajine budete pretekať a podľa možností sa pokúste vyhnúť cezhraničným nákupom. 

Použité BENZING Live- áno či nie?


BENZING Live slúži len ako modem, nie je nijako viazané na konkrétneho majiteľa alebo EKS. Ak máte kompatibilný systém - G2, M1,M2 alebo M3, môžete pokojne kúpiť aj použité zariadenie pre Live prenos, dokonca tam nie je obmedzenie ani pri kúpe zo zahraničia, aspoň zatiaľ, pokiaľ kupujete v rámci EÚ - kvôli použitej SIM karte.

Prvá a druhá generácia Live (štvorcový tvar) však majú určité obmedzenia oproti zariadeniam typu SmartHub 3,4 a 5 (3. generácia a vyššie - obdĺžnikový tvar). Na Slovensku sú z týchto generácií však len 3 alebo 4 kusy. 

Tieto zariadenia poslúžia dobre na Live prenos údajov, neukladajú však GPS čas s každým doletom (čo je výborná bezpečnostná funkcia pre havarijné situácie) a tiež nemajú funkciu kontinuálneho konštatovania, ako novšie SmartHuby. 


Ak kupujete použité Live, je potrebné mať vo Vašom EKS najnovší SW, rovnako aj v Live a v EKS je potrebné nastaviť Vaše údaje z MyPigeons. S týmto Vám rád pomôžem, aj keď nekupujete Live odomňa.


Pozor na bezpečnostnú plombu


Každý systém od BENZING je zabezpečený plombou - bezpečnostnou nálepkou, ktorá zaručuje, že systém nebol bez povolenia otvorený a nebolo s ním manipulované. Toto pre regulérnosť pretekania vyžaduje aj SZ CHPH a rovnako ČMSCHPH.

BENZING ako výrobca nepovoľuje žiadne iné nálepky okrem svojich vlastných. Ak je na systéme nálepka poškodená alebo je na systéme iná nálepka ako orig. BENZING, výrobca negarantuje, že systém je bezpečný pre regulérne konštatovanie doletov.
Bezpečnostná nálepka BENZING


Mali sme prípady, keď si chovatelia napr. menili batérie vo vlastnej réžii, alebo dokonca predchádzajúci distribútor ich menil na vlastnú päsť bez vedomia výrobcu a nálepky BENZING vymenil za svoje vlastné. 

Ak nastane situácia, že Vás niekto obviní z manipulácie doletov v EKS  a na Vašom systéme nebude nepoškodená originálna bezpečnostná nálepka BENZING, výrobca Vám odmietne vystaviť akékoľvek potvrdenie, že dolety z Vášho EKS sú v poriadku.